Friday, July 18, 2008

خبريني

أَسكِنيني
بين عينيكِ شُعاعا
واحضنيني
قد كفى عمري ضياع
ايا عيوني
حدّثيني
حينما كنتُ صغيرا
كيف أمسى حِجرُكِ الهاني سريرا
يحتويني
وحداءٌ منكِ يسري
نمْ صغيري..نم بحِجري"
"نم هنيئاً ..أنتَ عمري
خبّريني
كيف ناديتِ الحَماما
في حنانٍ كي أناما !
خبّريني
كيف تجرينَ لضمّي
كلما ناديتُ : أمي !
خبّريني
حين كنتِ ترضعيني
كلَّ حينٍ حبَّ ديني
ها أنا صرتُ فتاكِ
يا لَسعدي
حين يَغشاني دعاكِ
بعد بُعدي عنكِ أمي
عدتُ مشتاقاً لضمِّ
عدتُ أستجدي رضاكِ
سامحيني يا عيوني
أنتِ أمي
سامحيني
#########################
شعر : د. عبد المعطي الدالاتي

12 comments:

Unknown said...

أول رد وأحلى تحيه للشعر الرقيق ده التى يأخذنا إلى عاطفه الشاعر الرقيقه

مصطفى

Unknown said...

يا راجل ده انا قلت هسمع اغنية يا بهيه خبريني
يا مصطفى حرام اللى بتعمله فينا ده
الموسيقى كانت هتخليني اعيط وانا بقرا البوست
بصراحه جميل مقدرش اتلامض واقول حاجه
بس الرحمه يا عالم

Cold air said...

السلام عليكم

أولا سعيد بحسن التواصل اللي بتمني انه يدوم انشاء الله
ثانيا بحييك علي إحساسك و أجمل ما في البوست انه تحدث عن أهم ما في حياتنا الأمهات

مع تحياتي

Empress appy said...

يا صباح حنيه يا مصطفى بجد
والله مبسوطه قوى باليوم ده مش عارفه ليه يعنى تحت الياسمينه لمنير عمالا ه اسمعها
والشعر الحلو ده عندك ربنا يستر واليوم ميقفلش بمحضر فى الشرطه هههههههههههههههه

Princess said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كلماتك جميله جدا

وانا كان عندي تعليق صغير علي البروفايل بتاعك
ياريت تصلح
hollow
ل
holly
انا قلت اقولك بس علشان القران يعني
واسفه للتدخل

Princess said...

انا اسفه هي
holy
مش
holly
بي اكيد لازم تغيرها لان
hollow
يعني شئ فارغ
وكلام مش صحيح
فبالله عليك تغيرها

alexandrany said...

egyboy

نورت يا ريس درش
صباح الفل

alexandrany said...

لماضة
خلاص خلاص حرمنا
هههه
بس مش ضامن الصراحه لحد اممتى هافضل محرم يمكن لحد الضهر كده
:)

alexandrany said...

cold air

ان شاء الله يدوم يا هندسة
واكيد طبعا الامهات هي أهم ما في الحياة
وهي الي بتوصل للجنه كمان
اوعدنا يا رب
دومت بخير

alexandrany said...

ِAppy

انا قولت استني لحد ما اليوم يخلص وبعدين أرد
هااا
بتشوفي الرد وانتي في الحبس يا بت يا رحاب
ههههههههه

alexandrany said...

Crowned Princess

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اولا هي مش كلماتي ده شعر للدكتور عبد المعطي الدالاتي
ثانيا بقى
جزاكي الله خيرا معلش ما كونتش واخد بالي انا عملته ونسيته من زمان ما بابصش عليه
جزاكي الله خيرا
نورتي اسكندرية وبحبها
:)

Princess said...

مكنتش واخده بالي معلش
وعالعموم هي كلمات جميله فعلا يعني